21. marraskuuta 2014

Renkaiden vaihtoa.


Jälleen on se aika syksystä kun joutuu vaihtamaan talvirenkaat alle.
Ilmeisesti tänä syksynä vaihtoni sijoittui juuri oikeaan aikaan, koska uutisoinnin mukaan Etelä- ja Länsi-Suomessa lunta on tullut jo ihan kunnolla. Täällä minne tulin renkaiden vaihtoon, lunta ei vielä ole näkynyt.
Tänä vuonna ylipäätään oma renkaiden vaihtoni sijoittui reilusti marraskuun puolelle, joka on nopean muisteluni mukaan myöhäisin ajankohta koko autoiluhistoriassani.
Jälleen ne upeat kesäaluvanteet vaihtuivat niihin, ei niin upeisiin 2" pienempiin talvialuihin. Myös renkaan koko muuttui hieman korkeampaan, jonka sitten myös huomaa ajossa joka tuntuu kuin auto olisi hyytelön päällä, alustasarjasta huolimatta.


Sitten pieni tarina:
Miehillä on se paha tapa etteivät he tahdo uskoa mitään, mitä nainen väittää autoiluun liittyen.
"Eihän nainen nyt voi tietää asiasta mitään." Kuinkas sitten kävikään....

Sain edellis talveksi alle Bridgestone Noranza 2 talvirenkaat. Koko talven tuskailin renkaiden liukkauden kanssa ja esitin väitteen myös isälleni. Eihän hän tietenkään sitä voinut uskoa.
Seuraavana talvena vaihdoimme talvirenkaat päittäin. Isälle Bridgestone Noranza 2:set ja itselle Goodyear ultragrip ice arcticit.
Kunnes kevät koitti, isä laittoi Bridgestonet myyntiin! Eli pakko oli tämäkin asia itse kokea, ennen kuin voi uskoa naisen väitteisiin.
Tänä talvena kummaltakin löytyy alta Goodyear ultragrip ice arcticit.


Renkaiden vaihtoa en aio tässä kohta kohdalta läpi käydä, mutta muutama asia on kuintenkin hyvä muistaa renkaiden vaihdon yhteydessä:

  • Tarkistus että nastarenkaissa on nastoja riittävästi, sekä urasyvyyttä. Minimiurasyvyys talvirenkaissa on 3mm. Nastamäärä sen sijaan saa poiketa enintään 25 % sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten.
  • Renkaiden ikä on myös hyvä tarkistaa. Renkaiden valmistus ajankohta on merkattu renkaisiin pääsääntöisesti kk/vuosi. Yli 5 talvea ajossa olleet renkaat alkavat olla jo sen verran kovettuneet, että uusia on hyvä alkaa harkita. 
  • Erityisesti alumiinivanteiden jälkikiristys 100km:n jälkeen on hyvä muistaa. 
  • Kesärenkaiden pesu ja alumiinivanteiden mahdollinen vahaus, ennen varastointia. 
  • Oikeat rengaspaineet talvirenkaille.
  • Mikäli alle on laitettu aivan uudet nastarenkaat, on ne hyvä "sisään ajaa". ~500km. max 80km/h., sekä välttää rajuja kiihdytyksiä ja jarrutuksia, tietysti järkeä käyttäen.



                                    Turvallista talven alkua kaikille teille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti